Thursday, July 9, 2009

gagak mati

Disebabkan PPSMI telah dimansuhkan.
(tiada kaitan antara hidup dan yang mati)

Dia nampak gagak mati,
Dalam longkang,
Tepi pejabat pos.

Dia nampak lelaki tua,
Susah tarik nafas,
Dan bayi sesak nafas,
Dalam klinik yang sesak pada waktu pagi.
Bumi ini sangat kaya,
Kenapa kita kena menderita

Saya nak udara bersih,
Untuk cucu-cucu, cicit-cicit, oneng-oneng saya,
Saya nak orang-orang yang bodoh,
Tinggalkan hutan-hutan keseorangan,

Saya nak pokok-pokok tumbuh meliar,
Sungai berjoging dan berlari bebas,
Dan bumi diselaputi rumput (lalang pun boleh)
Biarlah AHLI-AHLI POLITIK fikir bagaimana,
Bagaimana ye,
Kita ye,
Dimana ye,
Boleh hidup bermaruah,
Kini dan Selamanya


kenapa dimansuhkan?
siapa yang salah?
betul ke tindakan ini?

saya tiada jawapan bagi soalan tersebut.

Tetapi, saya sangat bersyukur,
sangat-sangat bersyukur,
kerana dilahirkan dalam batch 1990,
batch pertama PPMSI,
kerana PPMSI, adalah salah satu sebab bagaimana saya boleh meraih tempat di universiti lebih-lebih lagi dalam bidang perubatan.
Alhamdulillah.

10 comments:

  1. oit..puas aku pk..
    mende la ko merapu ni..
    rpe2nye PPSM"M" yg baru..
    haha..xpela hur...kite yg dh dpt ni syukur jela..
    papepun stiap mnde ade hkmah..

    ReplyDelete
  2. yaa.. tepat skali.. mmg bagus blaja dlm english sbb kt u pown blaja dlm english..

    ReplyDelete
  3. you're right la hur :) damn thankful i learnt those 2 subjects in english. helped ever so much.

    good poem. good point :D

    ReplyDelete
  4. anas: for sure la anas. mse zaman2 mude dulu.huhu.

    abu: yup2. agaknye ade la baek nye tu.

    afiq froggy: tau x pe. ko tidak penat gak r nak translate sume terms dr bm ke bi..esp scientific terms. nightmare.

    thirah: huhu. thanks thirah. btw, ni poem the dead crow tu la.. ni translation dy since everything has to be back to bm. :)

    ReplyDelete
  5. jp, ni versi bm ha? ahaha.. gler sengal.. btw nk gtau, mse tym mgu MMP(minggu mesra pelajar) ak kt uk dlu, ada due timb. mentari dtg, mle2 ckp sal laen tau2 tbe2 ada bdk tnye hal ni, trus jd kecoh.. ahaha. mmg xleh blah

    ReplyDelete
  6. haha.
    lawak gile hur!
    haha..
    btul ah.
    kalo dimansuhkan,
    habis ah ank2 ak nnti gi tnye ak;
    "..makkk..test tube tu aperhh.."
    adoyaiii.

    -eh pggil 'mak' ke?

    ReplyDelete
  7. hur kalo x ppsmi benda tuh still dlm bhs inggeris lorh

    ReplyDelete
  8. hur.i xsangka alert ngn mnde2 ni.haha.untung kan kita..dpt blaja susa susa.skang ni, kami plak bkl cikgu2 yg susa lagi.mcm2 sistem pend. yg da kne tuka.hehe.:D

    ReplyDelete